Hemma igen nu

och inser då att jag helt missade att Fashion Week just nu pågår i huvudstaden. Hur kunde jag missa den så helt måntro? Bristande intresse är en förklaring. Men vänta nu såg jag inte ett tält där i Kungsträdgården igår kväll när jag sprang förbi. Merecedes Benz Fashion Week?, Jo jag tror det. Man skulle kanske glidit i där och påstått att detta med svettiga träningskläder är senaste och häftigaste Fashion? Det var nog något annat, jag missade Fashion Week....
 
Däremot hörde jag att man hittat en "köttätande bakterie i Norra Stockholm", det lät lite konstigt i påannonsen men det visade sig vara en liten staflokock som "äter" mjukdelar och kan förorsaka döden inom ett dygn om patienten inte får behandling som tydligen krävde amputation av den angripna kroppsdelen. Speciellt besvärligt om den skulle sätta sig i halsen eller i huvudet kan man räkna ut. Nu verkade det vara så att, som de också sa på radion, att symtomen brukar vara att patienten har ont i något (min kursivering) ben och därtill hög feber. I något ben?
 
Det kanske var den åkomman som barraggaren som jag beskrev igår hade? Han såg också ut att ha ont i något ben, dessutom verkade hann febrigt aktiv där vid bardisken. Men å andra sidan såg jag honom imorse vid frukosten, oamputerad så vitt jag kunde bedöma. Så det var nog andra orsaker igår.
 
Från dagens nyhetsflöde

- Patienterna är jättesjuka när de kommer till sjukhus, de har ofta ont i något ben och har hög feber, säger Olof Sköldenberg, ortoped på Danderyds sjukhus, till TT.

Den infekterade vävnaden måste tas bort omgående. Det händer att patienter måste öppnas upp från midjan till foten, eller att en arm eller ett ben måste amputeras

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0