Vad förvånas vi över den här veckan då?

 
Jo som ni vet har IKEA öppnat ett nytt varuhus i staden Borlänge. I Borlänge finns på andra sidan gatan köpcentret Kupolen. Den kupol som avfolkat och avbutikat Borlänge centrum. Det här skriver jag upplysningsvis  för er läsare som inte är från Borlänge, och det är de flesta av er. Borlänge är för övrigt huvudort för SSAB, stålverket som går knackigt, som merparten av stålindustrin gör f n. Men nu var det inte det vi egentligen skulle skriva om utan snarast om rubriken i lokaltidningen om att "IKEA lockar kunder från Kupolen". Jaha och? Hade alla trott att besöksantalet till hela detta shoppingsområde massivt skulle  öka? Det är väl självklart att om IKEA har 38 000 besökare första helgen så skulle dessa 38000 antagligen varit någon annanstans om IKEA inte haft premiär, kanske på Kupolen!?Jag har absolut inget emot stora shoppingscenter men befolkningen ökar inte i samma takt som butiksytorna kräver. Nu skrev jag dessutom fel ser jag, jag HAR mycket emot stora shoppingcenter som avfolkar stadskärnorna! Därför har jag nu ensidigt bestämt mig för att jag skall hjälpa Folk & Rock butiken i Borlänge, på Borganäsvägen, i Borlänge centrum, att få fler kunder! Detta är en kulturinstitution och tänk på att medan en Spotifylista  bara en knapptryckning från att icke existera överhuvudtaget, så är en fysisk vinyl eller CD-skiva en kulturbärare som existerar på riktigt! Så ock på jorden, I evighet, amen.
 
Nästa stora förvåning är Friends Arena som går så dåligt att ägarna inte längre vill vara ägare. Men det är väl självklart att det går dåligt om man i princip för varje fotbollsmatch måste köpa en ny gräsmatta från Holland. Man ordnar speedwaytävlingar med-hur-många-lastbilar-som-helst som kör in grus för att två dagar senare köra ut allt grus för att istället köra in en gräsmatta (igen) som sedan skall ut för en bandyfinal på is skall in, medan arrangören klämmer i en konsert som ingen hör för att akustiken är dålig. OCH sedan blir man SÅ förvånad över att det går dåligt.
 
Allt detta kan lösas med följande universitetskurser i ekonomi och Internationella studier (se tidigare inlägg).
Kurs 1: Att tänka efter före (djup kurs i sociologi och psykologi), Kurs 2: Sunt förnuft - det som verkar väldigt dumt är ofta just väldigt dumt (nytt ämne på Universitetsnivå), 3. Avancerad matematikkurs där vi får lära oss plus och minus och hur de förhåller sig varandra 4: Procenträkning, svår kurs. Men där vi får lära oss både pålägg och marginal. 5) Internationella studier (går över flera terminer), delkurs A; Det finns andra länder som också är rätt duktiga och att vi får bjuda till för att hänga med, sedan delkurs B; att alla fina billiga Kina-produkter på DollarStore, Jula, Jysk osv inte alltid är så fina produkter samt avslutningsvis delkurs C; att den billiga T-shirten på HM inte sytts av en sömmerska i Borås 6) Sedan bakar man ihop allting i en D-uppsats.
 
Vi får se vad vi förvånas över nästa vecka: Men nu slår vi ett slag för Ingemar och Folk&Rock:
 
 Och ett par av de band han introducerat för mig!
 
 
 
 
 
 
Och kom ihåg även dessa kulturbärare:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0