Syds tankar en majmorgon, där solen skiner och temperaturen snart passerar 0

För några år sedan, kanske tio, så var Syd James med i en arbetsgrupp som via ett större nätverk av svenska företag arbetade med frågan om hur svenskt näringsliv skulle kunna utvecklas, vara innovativt och möta framtidens utmaningar. Många olika frågor diskuterades och vi åkte omkring till framgångsrika svenska företag för att se hur de utvecklades. Vilka är de viktigaste frågorna för svenska jobb och svensk konkurrenskraft?  Gång på gång försökte SJ föra in "ägarfrågan" som en avgörande del för hur svenskt näringsliv skulle utvecklas. Tesen att anonyma aktieägarvärden styr besluten i allt större omfattning. Anonyma fonder och kvartalssyn såg SJ som ett hot. Men, nej frågan om ägandet tog aldrig skruv.
Vadan denna fundering om förgången tid måntro? Jo diskussionen om AstraZenecas framtid, Scanias framtid osv. Är det någon som tror att affärerna inte går igenom i slutändan. Och att det kommer  att gynna Sverige på sikt? Forskning, utveckling och beslut flyttar härifrån. Det är betydligt lättare att ta beslut om avveckling, neddragningar och flyttar om man sitter på distans. DN skrev om detta i veckan; ungefär på ägartemat att Sverige behöver inte färre miljardärer, vi behöver fler, var tesen. Hur många tror att IKEA varit där de är idag om man börsnoterats 1985? Nu ser jag inte IKEA som enbart positivt för kring IKEA byggs shoppingcenter och shoppingcenter är en av SJ:s absolut svagaste grenar vilket ni som läser Syd väl känner till.
Jag besökte Ingemar på Folk och Rock för någon vecka sedan och läget i Borlänge centrum känns ännu tuffare nu efter IKEA-etableringen. Fördomsfull som man är så tror jag i och för sig inte att Folk och Rock hittar så många kunder på IKEA. Först värmeljus och servetter sedan en vinylskiva på Folk och Rock, nej inte ens mitt mest optimistiska "skivjag" tror på den tesen. MEN vinylen växer så det knakar (det knakar inte påpekar min redaktionskommitté) men den växer i alla fall. Det nya mantrat är att om man är RIKTIGT intresserad så nöjer man sig inte med Spotify. Man köper en fysisk skiva!
Det är ägarfrågan igen....
Nu till något betydligt mer allvarligt; avgörandets stund för Premier League är inne, kanske redan denna helg OCH jag hoppas på Everton och för en gångs skull vill jag inte att Crystal Palace skall vinna. Låt Liverpool få vinna titeln, låt Gerrard få höja segerbucklan. Men det brukar gå åt skogen; i veckan hoppades jag på Chelsea och Bayern München i segermatcher men tydliga förluster gav inget utrymme att ens tala om otur. Däremot var det otur att Gerrard halkade förra helgen. Jag vill inte ha Oligarker och Dubaimiljarder i toppen på Premier League. Jag vill ha hjärta!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0