Klimatavtalet på plats

Nu skall villigt erkännas att jag inte läst hela klimatavavtalet som förhandlats fram där nere i Paris. Jag har inte läst det alls egentligen men man får hoppas att alla positiva tongångar har ett verkligt innehåll. Risken är annars att det kokats ner till en väldigt liten "minsta gemensamma nämnare" som sedan skall tolkas, omtolkas och omförhandlas. Vi hoppas på det bästa för klimatets skull.
Jag tror faktiskt att de lyckats för att så fort avtalet var klart så sjönk temperaturen under minusstrecket, som den normalt skall göra i december. Frosten färgade marken vit, snökanonerna kunde starta med full sprutt och sprut. Det kan man verkligen KALLA påtagliga resultat. Sådana här dagar kan man utan vidare kalla kalla. Däremot verkar inte Kalla ha någon chans mot Johaug än så länge. Det kanske måste bli ännu KALLAre i spåren innan tävlingsklimatet blir gynnsamt för Kalla.
Men allt har en baksida; 1,5 grads uppvärmning som nu verkar vara målet för klimatförhandlarna det tycker fru Syd är för lite när hon kommer hem till huset som känns kyligt. Max 2 grader, säger Syd då, tänk på klimatet! Argumentet biter dåligt så vi eldar på så att temperaturen blir så pass att fru Syd kan ta av sig ytterjackan. Hur vi är vi moderna människor......
En sak är dock säker och det är att det är betydligt varmare nu i huset än när vi köpte detsamma, då höll vi verkligen hårt i kylan. Vi var nog före vår tid fru Syd och jag. Vi tänkte på den globala uppvärmningen så mycket att svärmor vägrade hälsa på oss de första vintrarna då hon fruktade blåskatarr av att sitta still i soffan. Det var kallt, det skall erkännas, både inne och ute. Men vad gör man när både oljepriset (numer kör vi CO2 fritt förstås) och räntan stiger samtidigt? Kan någon människa idag begripa hur man kunde ha en rörlig ränta på 16%?
Då blir det kallt, på alla sätt!
 
Nu skall vi se damhandboll! Och elda i spisen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0