En avslagen Coca Cola, Putin och Phosphorescent

Det brittiska valet klarades av under veckan som gick och det brittiska folket var i "chock" av valutgången! Frågan om det var det brittiska folket som var i chock eller om det var alla "förstå-sig-påare" och opinionsinstitut som är i verklig chock kan man undra. Och när man har undrat en stund så kan man nog konstatera att det brittiska folket inte verkar speciellt traumatiserat av valutgången. Därtill har man annat att fundera på, som en ny kunglig baby, 70 års jubileum av andra världskrigets slut i Europa och avslutningen på Premier League där nedflyttningsstriden nu är intressant. Och den som jämförde Tottenham med en avslagen Coca Cola var helt rätt ute. Så har det känts en tid.
 
Ryssland firade också 70 årsdagen av andra världskrigets slut, man firade freden med en rejäl militärparad på Röda torget. Traditionellt men en oroande framtidssignal. Nu skall vi satsa på en rejäl ny stridsvagn var stridsropet för dagen från president Putin. Det känns som en signal till upprustning, inte bra.
 
Vad som inte heller är så bra att det svenska försvaret, ja nu tänkte vi närmast på försvarspelet i Hockey-VM även om matcherna nu vinns och många mål görs. Det är f ö hela meningen dvs att göra fler mål är motståndaren. Annars känns VM i maj också som en avslagen Coca Cola.
Som allt annat än en avslagen Coca Cola är upptäckten av "Phosphorescent" och CD:n "Live at the Music hall". Det får jag tacka Ingemar på Folk och Rock i Borlänge. Kanon men inget för alla som tycker att Christer Sjögren är toppen. Lyssna in, "Phosphorescent"!
På tal om skivindustrin som har ju skivbutikerna en tuff match (även om en liten ljusning börjar synas) då allt fler använder streamade tjänster typ Spotify. Trots att streamingen tar bort en majoritet av klang och ljud från musiken så fortsätter omsättningen att öka för Spotify. Under 2014 steg omsättningen från 747 miljoner Euro till 1,3 miljarder! Med 57%. Men det som det talas mindre om är förlusterna; mellan 2013 och 2014 steg Spotifys förluster med 55%! Spoify expanderar, inte av omtanke om lyssnare, av inte av omtanke för musiken, nej jag är helt säker på att man vill bli uppköpt och casha in. Det är enda chansen få tillbaka lite pengar där några skyfflar in pensionspengar i fonder som köper Spotifyaktier och ger ägarstöd. 55% är inte mycket, 165 miljoner Euro är mycket, men en kurs på 9,50 så var förlusten 2014 över 1,5 miljard eller sådär dryga 4 miljoner om dagen, varje dag hela året. Det är mer än en avslagen Coca Cola kostar det. Samma fenomen som innan IT-kraschen, stora ackumulerade förluster, jättepotential i framtiden. Hört det förut?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0