Från Rio till The Dark side of the moon

Försöker göra lite 1:maj arbete i trädgården men den ena regnskuren efter den andra dämpar ambitionerna då man blir både kall, blöt och längtar efter kaffe.
Väl inne i kökets kaffedoftande atmosfär så rullar radion på Vinyl 107 eller Vinyl FM eller vad det nu heter, i och för sig det spelas en del bra låtar men det är alldeles för mycket mainstream för att jag skall kunna undvika att kommentera fru Syds val av kanal. Lite vämjeligt blir det, så snällt och tillrättalagt.
"Cotton Fields" med Creedence rullar och påminner mig om en diskussion under gymnasietiden då Syd och Pekka med kraft hävdade att CCR kommer att stå sig medan två andra som vi kan kalla för Göran och Didde hävdade motsatsen. Som sagt...
I förra artikeln pratade vi om Prince och även om jag inte var någon stor Princefantast så hedrar det honom att han vägrade släppa sin musik på streamingtjänster utan istället hävdade att musiken skall upplevas live eller från en fysisk skiva. Adele har samma inställning, tror jag.
När vi ändå är inne på musik så diskuterade jag med fru Syd i samband med kaffet och Vinyl FM om vilka skivor som verkligen satt spår (sic!)  i mitt musikhuvud. "Cosmos Factory" med CCR, inte en dålig låt. "Dark side of the moon" med Pink Floyd och Howlin´Wind med Graham Parker var tidiga trendsetters för mig. Detta på tal om Vinyl.
Några CD med ny musik blev det  i veckan som gick, bland annat nya Santana, med originaluppsättningen. Ja, tidiga Santana gillade jag också, liksom Jorge Santanas grupp Malo. Nya Santana tar vid någonstans vid skivan "Abraxas". Sedan köpte jag Wood´s nya. Har blivit en riktig Woodfantast. Brooklyn New York verkar har en spännande musikscen.
Hur kommer Rio in nu då kanske ni undrar? Ja ni gör det. Förstod nästan det.
Jo i gårdagens Dagens Nyheters helgbilaga fanns en intressant artikel på Brasiliens flygmarknad, de tredje största i världen. Speciellt fokus dock på Rio och den utbredda smuggelkorruption som är utbredd på flygplatsen där. Någon uttryckte sig om att det nog skulle kunna gå att t o m smuggla in en atombomb på något plan. Man betalar en slant och sedan kollar ingen vad en väska innehåller. Olika rutiner är det, tänker på det när min slitna skor skall åka på röntgenbandet vid många incheckningar....
Bilden jag lägger in nu syftar inte på Rio utan på känslan jag själv har efter att ha hört en lååång stund på FM Vinyl (det regnar än nämligen), det är ett vänligt musikval så; För tusan:
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0