Att det kan vara så varmt men så kallt

Om det är - 32 hemma så är det kallt och man fryser men sedan blir man varm när man kommer in, det känner ni säkert till, Men här i tulpanernas förlovade land är det inte många kallgrader men de sitter kvar, innanför kläderna, .på kroppen och man blir inte varm. Nu har jag suttit nästan fullt påklädd en lång stund  efter en promenad och jag är fortfarande kylskadad. Detta trots att jag blev bjuden på ett kopp te när jag ikväll hämtade upp mina beställda skivor i butiken Plato. Fjolårets personal var på plats och gav köpråd så det blev ett par extra CD.
 
Jag fick en fråga från det kalla nord om vi sett några tulpaner, ja det här vi kan jag då berätta. Syds vän är ju här på jobb så i en grannmonter hade de faktiskt tulpaner. Har ni tagit med dem från Lappland? ,frågade Syd men så var inte fallet. Allt har inte frusit ihjäl i Holland. Inte ens cyklisterna, där far runt som s k skottspolar och verkar rörliga i kroppen trots kylan. Märkligt är det. Jag känner en tendens till ökad värme i kroppen nu tycker jag,  Ja, kanske ändå. Skall strax prova med lite armhävningar, plankan, sit-ups, varm dusch, mer te, filt, extra sockor.
 
Droppen urholkar stenen, det vet ni också. Hörde nyss en person som svarade på en fråga om Stefans Lofvens resa till Iran skulle ha någon betydelse för att få en fängslad forskare frisläppt. Ja det tror vi sade personen, det är en droppe som rinner över stenen..... Ja kanske det.  Vi kanske skall göra om ordspråken lite så de blir mer anpassade till den moderna,  digitala postindustriella värld vi enligt uppgift lever i. Då går det inte att komma dragandes med typ; " "Man skall inte kasta yxan i sjön!´" "Man saknar inte kon förrän båset är tomt!" Eller typ; "det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge". Ni förstår att ingen modern appuppkopplad människa förstår det här; Yxa och sträng och ko? Och "lyss", vad är det för trams? Låneord?
"Man saknar inte appen förrän molnet är tomt" skulle kunna vara en modern variant. Så det här med droppen som rinner över stenen är nog en sådan här modernisering.
 
Det är tyst. Jag hör knappt ett tåg. De kanske har ställt in all tågtrafik nu när det är såå kallt. Jag skall kika ut så får vi se, Eine augenblick, bitte!
 
Nejdå, det rullar in tåg ser jag och cyklister också för den delen, barhuvade! Full fart på både cyklar och tåg. Nu blir det armhävningar! "Bättre med en app i handen än 10 i molnet", ja kanske ändå.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0