Påsk vid Östersjöns strand

Ifjol vräkte snön ner över Österlen. Jag hade ambitionen (ja det genomfördes också) att cykla ner till havet. Sommartid kan man i princip rulla hela vägen ner, men vid påskturen ifjol stod jag och trampade i utförsbackarna men kom ingenstans ändå. Annat i år kan man säga. Det blommar, det är grönt, solen skiner.
Igår kväll körde jag påskens första löptur, över naturreservatet, utsikt över havet, 180 steg upp för den mycket branta backen (400 steg i den långa backen på Näset i LA, "viktigt" att veta när man börjar bli trött), "Hördu Syd, pressa dig lite nu det är bara 173 steg kvar" och så kör man på. Och ni, det är ganska backigt här på östra sidan av Skåne.
 
Träffade närmaste Skånegrannen igår. som snabbt undrade; "Syd, har du anmält dig till Cykelvasan?" Nej det hade Syd inte gjort men det skall Syd nu göra för Syd tycker det är trevligt att cykla med detta gäng. Med och med, ja vi är med i samma lopp i alla fall.
 
Konstrundan på Österlen, första i världen,  startade 1968. Kör 51:a året i år. Närmare 10 aktiva konstnärer i byn. Jag ställer inte ut, i år. Inte i år heller alltså,,,
 
Branden i Notre Dame har tagit mycket uppmärksamhet, själv har jag analyserat matchen i Champions League mellan Man City och Spurs mer. Onekligen ett drama, satt här igår kväll och kollade på Viaplay, ja jag vet att matchen gick i onsdags men då var Syd ute på biltur. Hustrun undrade, - Gick inte matchen igår? -Jo... -Varför tittar du nu då när du vet hur det gick?
Hustrur ställer märkliga frågor ibland... herregud (kraftuttryck nu i påsktider) .... -Ja jag VET HUR det gick men jag vet faktiskt inte exakt Hur det gick TILL! Jag säger då det, snacka om oförstående omvärld.
 
Lyssnar på nyheterna i bakgrunden, grabben Trump är på tapeten igen. Ryska troll i amerikanska valkampanjen? Blir det ryska troll i EU-valet? Dödsskjutning i Londonderry, triggat av Brexit? Sådant kan man fundera på i påsktider.... GLAD PÅSK!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0