Sköna maj välkommen- jo, tjena

Har precis börjat läsa "Vardagar 2" av Ulf Lundell. Vardagar, den första delen var just det; vardagar. Inga spektakulära händelser, brytningen med S upptar många tankar, reflekioner, ångest och annat. S sköter Lundells galleri och där kan vi berätta att Syd träffat S och även fotograferat S med Ulf Lundells samlade box.
 
Känns lite extra att läsa "Vardagar 2" just under en helgvistelse på Österlen. Cyklade just till Brösarp och handlade, det tog 1,22 tur och retur inklusíve inköpen på ICA. På vägen ner trodde jag att kollapsen var nära, måste var något fel med fysiken. Men när jag vände cykeln hemåt igen med nyfyllda däck och stark medvind så kändes det helt plötsligt mycket lättare.
 
Lundell bor bara någon mil bort, han vantrivs med Österlen på vintern, våren kommer åter med positiva känslor. Fåglarna upptar många av Lundells tankar och iaktagelser. Kände mig närmast Lundellsk imorse, Vid halv åtta satt jag ute och åt frukost. Familjen gråsparv var aktiv, ett par sädessärlor spatserade omkring, tornseglarna kom susande och strax därefter gled en glada i cirklar över min frukostplats.
 
Tranorna kommer heter Lundells senaste skiva, den är beställd både i vinyl och CD version. Den hinner komma i maj. I maj kommer allting. I 25 år har jag sagt till mig själv att ha semester i maj. Men icke, mer jobb, bolágsstämmor, föreningsstämmor, snöskyffeln möter nästan  gräsklipparen i dörren,  veden skall kapas, det skall rensas, planteras och så skall man hinna träna och så skall man hinna njuta av sköna maj därtill.Maj-stress!
 
När jag cyklade med matvarorna från Brösarp så störde jag tydligen en vråk, kanske en ormvråk som oroligt började kretsa kring mig på lagom avstånd. De här fågelarterna får ni ta med en nypa salt, mina ornitolgkunskaper är begränsade, mycket begränsade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0