God fortsättning på julen

Nu när inte morgontidningen kommer mer an varannan dag så blir det ibland morgnar då man intar frukosten till någon morgonstudio på TV. Brukar normalt lyssna på P1 vid frukostbordet och jag förstår mig själv för detta val. (Nu i elsparingens tider är det dock varmast i rummet där TV:n står, vilket KAN påverka)
 
Hur som helst. Det skall lagas mat för jul och nyår och det skall vara en nypa salt och en nypa dill och en nypa av någonting annat och det skall vara lite spännande och smakerna skall komma fram och herr Syd blir alldeles trött.
 
 
Idag ägnades en god stund åt frågan hur och när man skall uttrycka "Gott Nytt År" "God fortsättning" eller "God Jul". Att säga "God Jul" till nyår är inte rätt, det kunde vi snabbt konstatera. Men hur länge säger man Gott Nytt År, fem dagar kanske men då är det ju Trettondag jul och skall man då köra med "God Jul" igen måntro?
 
"Julen varar än till påska" enligt sången men går man runt i februari och önskar God Jul och för den delen "God fortsättning på nya året" kommer man nog att betraktas med viss skepsis. "Nu har den Syd blivit alldeles knepig" Eller ett mer lokalt uttryck som " Nu har pöjchen blivu toku", eller något sådant.
 
Det behövs dock lite uppmuntrade ord så här i dessa orostider, men det gäller att hitta uttryck som inte provocerar.  "God fortsättning på ditt fasta elavtal" skulle man kunna säga men om du personen har rörligt pris kör det ihop sig. "God El på dig" låter inte heller så bra. "God fortsättning på Coviden" kan man inte heller säga för den vill man ju defintivt skall ta slut före påska, liksom kriget i Ukraina.
 
Då är det nog bättre att hålla sig till julklapparna. Såg att följande braskande rubrik kom upp som nyhetsflash;
 
 
Förstår Pernilla, jag blev själv chockad över min julklappshög! Fick boken "Ved" som passar utmärkt. Blev så inspirerad att jag nästan tänkte köpa en ny yxa men nu har jag en vedklyv så man skall inte gå till överdrift. 
El och ved,  dit går mina tankar och jag hoppas att  "Veden varar än till påska". 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0