Kommentar till sommar-CD

Jag har fått en hel del positiva kommenterar om årets sommar CD som "släpptes" för några veckor sedan och jag tänkte nu berätta lite mer om vad och varför vissa låtar valts och varifrån de kommer. Inte alla låtar men några med särskild "edge".
Spännande? Det får vi se
 
Låt 1 Lord Huron. I augusti 2022 var vi på återbesök i Minnesota, USA. Ett besök på skivbutik hör alltid till och efter lite alllmänt botaniserande så stod den skivan där. Köpte utan kunskap och utan att ha lyssnat, blev ett bra val vilket butikspersonalen uppskattade. Ni ser skivan till vänster.
 
 
Andra låt är Stones, tänkte att temat kunde passa in "Angry" "Don´t get angry on me..."
 
Tredje och elfte låt är Clapton. Jag var in på Dala Destroy Records och köpte en vinyl live-skiva med Eric Clapton för ett tag sedan. Jätttebra! Hörde flera bra låtar och började botanisera i min egen skivsamling. Jodå där stod CD:n "Journeyman" och låtarna fanns med. Hade från början tre från skivan med men det blev två.
 
Sarah Borges, låt fyra, ett tips från Eric Ambel där jag är mycket stolt över en direktkontakt av och till. Direktimport från USA, Eric Ambel gör själv också mycket bra musik och har bland annat spelat live med Steve Earle, vilka  jag och äldre broder Syd såg på Cirkus i Stockholm för många många år sedan.
 
Peter Gabriel, låt 5, en favorit genom alla år ända sedan Genesistiden. Sett live en gång, en konsert i minne som växer hela tiden.
 
Eric Bibb, låt sex och 16.  Systerson JW hälsade på i julas medhavandes en Eric Bibb skiva. Det visade sig att JW var medproducent och delägare i skivbolag. där Eric Bibb var listad. Berättade om en kommande konsert i Stockholm som vi bevistade under våren. Mycket bra, känslosam blues.
 
Låt sju och 17. Charlie Parr inköpt Utrecht Holland, varje besök i Utrecht medför ett besök i skivbutiken Plato (följ gärna på Instagram). De har stort utbud och där fann jag Charlie Parr, aldrig hört talas om förut. Kul!
 
Låt 9 Hanne Boel. Märkligt inköpsställe; Näsåker i Västernorrland. I Näsåker är festivalen Urkult en årlig kultur och musikfestival. Några av besökarna blir nog kvar i Näsåker, lite hippiekänsla över det hela. En secondhandbutik upptäckte jag bredvid fiket och har man tur så kan man hitta skivor till bra pris.i secondhandbutiker och ja 10 spänn för denna Hanne Boel CD som har många bra låtar.
 
Dixie Chicks avslutar, egentligen inte min musikstil men jag gillar Dixie Chicks som numera bara heter Chicks. Var i Göteborg ifjol och köpte alla Dixie Chicks som Bengans hade. "Everybody knows"- hur en skivsamlare agerar...
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0